Aida

Aida is de zevende opera in de serie Brava's introductie tot de opera, van 8 tot en met 14 juni te zien op Brava.

Ik zeg Verdi, jij zegt: Verona? Italië? Joop van den Ende? Of FC Milan?

Nog altijd wordt in het stadion van de Italiaanse voetbal club het Va pensiero, sull’ali dorate, beter bekend als ‘het slavenkoor’, gezongen om de tegenstander te intimideren.

Wat een impact! Kennelijk had Giuseppe Verdi gevoel voor commerce. Hij schreef een gigantisch oeuvre aan hitopera’s die nog steeds populair zijn en dat ondanks een moeilijke aftrap: achtereenvolgens werd hij afgewezen op het conservatorium, overleden zijn beide zoontjes en later ook zijn vrouw, allen door ziekte. Het kwam zijn werk niet ten goede en de de eerste opera’s van zijn hand na deze trieste gebeurtenissen werden dan ook weggefloten.
Maar dan komt Nabucco, waarin Verdi’s typerende aandacht voor drama en emotie al zichtbaar wordt. Het zijn echter zijn melodieën die de harten van de mensen in het internationale publiek veroveren.
‘Wil je een hit schrijven, zorg dan voor een zingbare melodie’, wordt ook wel in de popscene gezegd. Verdi had het goed begrepen.

Tien jaar later bereikt hij een hoogtepunt als hij in een paar jaar tijd wederom drie hits schrijft. Rigoletto, Il trovatore en La traviata maken van hem de belangrijkste operacomponist van zijn tijd. Ondertussen gaat hij steeds verder in het benadrukken van individuele emoties met als hoogtepunt, daar is ze, Aida: een opera met momenten van grote intimiteit en een HD weergave van menselijke emotie.

En meer dan een liefdesgeschiedenis. Het is het verhaal van een driehoeksverhouding. De Egyptische prinses Amneris heeft haar oog laten vallen op veldheer Radamès. Hij is echter verliefd op Aïda, een Ethiopische slavin. Het accent in de opera ligt op de complexe relatie tussen Radamès en Aïda. Hun liefde voor elkaar versus hun liefde voor het vaderland: het is geen makkelijke strijd.

Vanmiddag om 12.00 bij Brava. Mis het niet.


Synopsis

Egypte in de tijd van de farao’s. De veldheer Radames is verliefd op de Ethiopische slavin Aida, maar de Egyptische prinses Amneris werpt zich op als haar rivale. Na zijn overwinning op de Ethiopiërs voert Radames onder de gevangenen ook Aida’s vader Amonasro mee naar Egypte, niet wetende dat dit de Ethiopische koning is. Op verzoek van Radames worden de meeste gevangenen vrijgelaten, maar op aanraden van de hoge priester Ramfis blijft Amonasro als gijzelaar in Egypte. Tegen zijn wil verraadt Radames aan Aida en haar vader een militair geheim en hij wordt door de priesters veroordeeld tot de dood in een onderaardse kerker. Daar voegt Aida zich bij hem om samen met hem te sterven

(synopsis door Musico)

Comments are closed.