Beschavingsideaal

Sans parure door Eric Vloeimans en Holland Baroque is 
zondag 16 augustus te zien bij Brava

Sans Parure

Dan maar de grenzen open? kopte de Volkskrant vorige week vrijdag. Een vraagteken. Een suggestie.

Ongetwijfeld begon de samenwerking tussen Eric Vloeimans en Holland Baroque op dezelfde manier: met een vraagteken, een suggestie. Zonder omhaal, sans parure. Zo stel ik me dat dan voor.

In 2013 brachten de trompettist en het ensemble Old, new and blue uit. De titel van het album is geïnspireerd op Something old, een traditioneel Engels bruidsgedicht  dat voorschrijft wat een nieuw echtpaar mee moet nemen in hun verbond: something old voor familie en traditie, new voor geluk en voorspoed, blue voor liefde en trouw.

In Sans Parure, nummer zes op de plaat, klinken ze allemaal. Holland Baroque staat met heldere klank en sublieme gelijkheid midden in de traditie van de barok, de oren open voor het instant componeren van Eric Vloeimans, die op zijn beurt luistert, reageert, improviseert. Met lyrisch spel, warm en soepel, en gevoel voor traditie is hij de ideale partner voor een barokensemble dat graag nieuwe terreinen verkent. Trompet, bandoneon en de historische instrumenten, allemaal gaan ze gretig cross over.

Terug naar Europa. Grenzen open of grenzen dicht? Volgens mij moeten we ons eerder afvragen welk zogenaamd Europees beschavingsideaal onze cultuur regeert. Een antwoord is niet makkelijk. Maar als Eric Vloeimans en Holland Baroque toonbeelden zijn van de westerse beschaving, kunnen ze dat dan ook niet zijn van het beschavingsideaal? Een vraagteken. Een suggestie. Luister naar Sans Parure en je hoort de grenzen vervagen.

Zondagavond 16 augustus om 23.30 uur bij Brava

PS: het adagium van Holland Baroque is welcome in our world 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s