Bis bis !

De tijden dat laagdrempelig een scheldwoord was zijn voorbij. Werd er eerst nog wat huiverig gedaan over opera voor iedereen (want moest het wel voor iedereen?), nu ís opera voor iedereen en zijn de gezelschappen niet bang zich daarmee te profileren. Bis bis!

Zo lanceerde De Nationale Opera vorige week de campagne Wil je er misschien een beetje opera bij? De hint naar Falstaff van Robert Carsen (2015) met fruit dat over het toneel vloog was niet voor iedereen, maar een vermakelijk filmpje des te meer en de boodschap duidelijk: opera is spectaculair en een ticket koop je al vanaf 16 euro. Opera voor iedereen!

Ook Opera per tutti begrijpt dat, sinds de oprichting in 2007 door Sopraan Mylou Mazali. Zij wilde een nieuwe vorm van opera introduceren: in concertvorm en op andere locaties dan het theater. Inmiddels is er een vast concept, waarin fragmenten uit verschillende opera’s – concertant of semi in scene gezet – door een wisselende cast ten gehore worden gebracht. Een voorstelling duurt 2 uur, inclusief pauze en wordt door Mylou Mazali zelf geïntroduceerd.

Dat laatste is voor mij een pré. Ik ben er van overtuigd dat je een juister oordeel kunt vellen (optimaal kunt genieten! Kidding, dat mag je zelf bepalen) als je 1. weet waar het verhaal over gaat en 2. weet waar je op kunt letten.

Het laatste programma van Opera per Tutti heet Quatro: vier operajuweeltjes uit vier eeuwen uitgevoerd door vier zangers. Elke maand wisselen cast en programma: liever Strauss en Bellini of Monteverdi en Massenet? Het kan allemaal. Daarnaast is speciaal voor dit project een samenwerking aangegaan met Chinees talent en vindt er een première plaats. Zeker voor de toelichting op dit niet eerder professioneel uitgevoerde werk, zou ik naar de inleiding gaan.

Opera per tutti, bis bis!


credits
Opera per Tutti
Quatro
DNO en de opera mythe

Comments are closed.