in the eye of the beholder

Ouf, opera als film? Het is een van de weinig aan opera gerelateerde dingen waar ik niet meteen wild enthousiast van word. Eerder sceptisch.

Opera is een genre dat veel fantasie van zijn publiek vraagt. Kijk naar een gemiddelde productie en zie hoe weinig er staat. Metalen platen als bos. Vellen bladmuziek als vogels. Een zin van tien minuten of een compleet leeg toneel, maar zangers die elkaar niet horen.

Opera in the eye of the beholder.

Dat is wezenlijk anders dan bij boeken of films, waarbij de lezer zelf alles visualiseert of waarbij alles* al gevisualiseerd is. Ik denk dat opera precies genoeg moet bieden om publiek aan het werk te krijgen. Zijn zang en spel fenomenaal, dan wordt het verhaal geloofwaardig en gaat het publiek mee in een illusie, om die vervolgens alleen maar verder uit te diepen. Zich te identificeren met wat er op toneel gebeurt.

Bij opera als film krijg je een rare mengvorm. De vraag om illusie, maar het beeld is al gegeven. Een beeld waarin mensen zingen, somewhat dansen op een plek waar jij en ik kunnen rondlopen: ongeloofwaardig.

Ik keek dus niet echt uit naar Peter Grimes on Aldeburgh Beach.

Deze filmversie van Benjamin Brittens Peter Grimes werd gemaakt in 2013, geknipt en geplakt uit drie live performances op het Britse Aldeburgh Beach, de plaats waar Britten zelf woonde en werkte. Benjamin Britten componéérde de zee: de dansende golven, de kilte in de avond en de dreiging van de ontembare, onmenselijke oppervlakte. Als beginnend regisseur kreeg ik ooit het advies mee: probeer niet te verbeelden wat de muziek al laat zien. Maar regisseur Tim Albery begreep wat deze locatie toevoegde. Hij plaatste het publiek op het strand, zodat het verhaal van Peter Grimes zich ontvouwt met op de achtergrond de steeds donker wordende zee. Alan Oke (Grimes himself) is het personage dat Britten en zijn librettist voor ogen hadden: ruwe bolster, blanke pit en met een prachtige stem (luister naar: Now the Great Bear and Pleiades). Giselle Allen als Ellen Orford zingt met grote overtuiging en maakt haar scenes met The Boy tot de mooiste van de film.

Ik keer naar een film en zag opera. It’s all in the eye of the beholder.

De Nederlandse tv-première van Peter Grimes on Aldeburgh Beach is zaterdagavond 28 november te zien op Brava

*natuurlijk nooit alles. Een van mijn favoriete filmregisseurs P.T. Anderson maakt producties zonder onzin, maar mét ruimte voor fantasie.

Brava blog - Peter Grimes - beeld2
building the set on Aldeburgh Beach

 

Comments are closed.