Niet gemiddeld

10658932_10152471434988437_2091265823187099854_o

“Dit wordt niet het gemiddelde barok concert”, opende aanvoerder Adrián Rodríguez Van der Spoel een sessie in New York vorige maand.

Volgens mij is dat het nooit met Música Temprana.

Het klupje Peruviaanse barokmusici verkent repertoire uit de periode van de Renaissance en de Barok. Niet alleen de Latijns-Amerikaanse, zoals hun oorsprong doet vermoeden, maar ook vanuit bronnen van het toenmalige Spaanse wereldrijk. Een geschiedenisles muzikale ontwikkeling; van de eerste stappen op Nieuwe Wereldbodem tot en met de volwassenwording van eigen barok in Latijns-Amerika.

Ik kwam voor het eerst met Música Temprana (Oude Muziek) in aanraking toen een bevriende zanger de Misa Criolla onder mijn neus schoof. Dit moest ik echt luisteren. Afwisselend vrolijk, lyrisch, triest of ontroerend, maar altijd zo ontzettend ritmisch. Overigens geen barok, maar, zo ontdekte ik later, wel typerend voor dit ensemble. Een beetje van alles, zoals Adrián zelf zegt. Overigens iets dat alleen werkt als het goed wordt uitgevoerd, en laat dat nou het geval zijn. Het herkenbare barokidioom van Bach en Vivaldi gecombineerd met een vurig volkse expressie, want typisch Peruviaans, fenomenaal neergezet door het achtkoppig ensemble.

Música Temprana tourt momenteel door Nederland met een programma rondom José de Orejón y Aparicio, de eerste in Latijns-Amerika geboren musicus die in Lima als kapelmeester werd aangesteld en een vergeten 18e eeuwse meester. De componist vertegenwoordigt de Italianisering van de muziek met virtuoze uitbarstingen voor viool en zang. Zijn muziek is tegelijk typisch Peruviaans met krachtige thema’s, delicate harmonieën en energieke ritmes.

Niet het gemiddelde barokconcert.

Música Temprana speelt donderdag 3 december in Tivoli|Vredenburg. Het ensemble staat op het programma van Oude Muziek seizoen 15|16.


Credits
Música Temprana
Oude Muziek
Tivoli|Vredenburg

Comments are closed.