It’s the most [..] time of the year

Mijn buurvrouw haat de kerstverlichting in de straat. Voor haar is het een teken van kou en natte sneeuw. Winter is coming. Pas moi. De klok slaat 6 december – laten we niet twee heiligen tegelijkertijd eren – en kerstmuziek gaat op repeat.

Maar er is iets wat haar lijden verzacht: de Pastorale de Noël van Charpentier, een nachtmis voor kerstavond, gebaseerd op traditionele muziek zoals een pastorale eigen is en in dit geval Franse traditionele kerstliedjes.

Ik snap haar wel. Is dit niet een van de mooiste werken door Charpentier geschreven?

Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) was een franse barokcomponist waar we zeventig jaar geleden nog niets eens van wisten. Een componist die in de schaduw stond van Jean-Baptiste Lully, een andere franse componist. Onterecht: zijn werk is diverser dan dat van Lully en laat in elke compositie heel veel horen: sierlijke melodieën, rijke harmonieën, uiterste beheersing en intimiteit.

Charpentier was lange tijd in dienst van Maria van Guise, een hertogin die zich graag omringde met kunstenaars: dichters, schilders, componisten. De teksten voor de Pastorale kwamen dan ook van deze dichters.

Inmiddels is hij een gewaardeerd componist en zijn muziek favoriet voor kerst.

De jonge talenten van Ensemble Correspondances zijn het daar helemaal mee eens en hebben de nachtmis als pièce de resistance in hun Franse kerstprogramma geplaatst. Sébastien Daucé, artistiek leider van Correspondances: “Ik denk dat veel mensen rond Kerst vooral op zoek zijn naar een moment van bezinning. En dat is precies wat deze muziek je geeft: een intense en diepe ervaring die perfect aansluit bij de tijd van het jaar.” It’s the most pensive time of the year.

Ensemble Correspondanes is nog te zien van 16 t/m 18 december in Utrecht, Amsterdam en Almere.

Comments are closed.