Say what?

Susie Napper en Margaret Little van Les Voix Humaines worden wereldwijd geroemd voor hun spectaculaire arrangementen voor de viola da gamba.

Say what?

De Viola da gamba: Italiaans, letterlijk ‘been viool’. Omdat het strijkinstrument tussen de benen wordt gehouden, doet het denken aan een cello, door de fretten ook weer aan een gitaar. Het geluid lijkt een combinatie van beiden: zacht en aangenaam. Een geluid dat in de 15e en 16e eeuw door veel componisten werd gewaardeerd. De prachtigste viola da gamba muziek, aldus de gambisten van Les Voix Humaines, komt dan ook uit de die tijd.

Als het aan hen lag, zou het instrument niet zo onbekend zijn bij het grote publiek. Onder de naam Les Voix Humaines, een naam geïnspireerd door een stuk voor viola da gamba van componist Marin Marais, maken en spelen Susie Napper en Margaret Little sinds 1985 spectaculaire arrangementen voor viola da gamba. Tal van opnamen, nominaties en prijzen later is het duo een fenomeen in de barok scene.

En nu zijn ze in Nederland. In het kader van de BachDagen tekent het duo voor een uitvoering van Die Kunst der Fuge, een stuk dat Bach voor klavecimbel schreef. Een simpele melodie vormt het materiaal wat Bach op alle mogelijke manieren terug laat komen: de kunst van de fuga. Compositie technisch een ingewikkeld, virtuoos stuk, voor publiek weldadig en meeslepend.

Les Voix Humaines nodigt vaak andere muzikanten uit om mee te spelen. Dit weekend, en de rest van hun Europese tournee, zijn het Mélisandre Corriveau en Felix Deak.

The art of the fugue
27 januari Laurenskerk Rotterdam
28 januari Waalse kerk Leeuwarden
30 januari TivoliVredenburg Utrecht
31 januari Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam
1 februari De kapel Eindhoven

08-Les-Voix-Humaines-580x260

Comments are closed.