popcorn time

Een van mijn favoriete dingen om te doen is films kijken. Heel veel films. Zo veel dat het niet eens meer cool is. Van Italiaanse klassiekers tot Frans cliché, van Nederlands drama tot  Wes Anderson. En de biografie. Heerlijk om gelegitimeerd toeschouwer te zijn van iemands leven. Heerlijk om in anderhalf uur (of drie) iemand te leren kennen. – want dat denk je dan.  Iemands kunnen en kennen, hebben en houwen, vrienden en vijanden en amoureuze relaties. Privé. Cliché.

Richard Strauss had een leven dat zich goed leende voor een bio. Van mot met de pers tot onvoorwaardelijke liefde voor zijn vrouw Pauline. En briljante muziek, natuurlijk.

Neem 1898. “Ein Heldenleben is the most perverse music I ever heard. The man who wrote this outrageously hideous noise, no longer deserving of the word music, is either a lunatic or he is rapidly becoming one.” Bent u al nieuwsgierig?

Het was een reactie van de pers op het heldenepos dat Strauss schreef. Waarom? De critici waren verbolgen over het feit dat iemand zo’n ego kon hebben én het lef had om, hen de de critici, zo te beledigen. Dat deed Strauss namelijk. Ongegeneerd en wel in het tweede deel van zijn Heldenleben – Hero’s Adversaries of Des helden Widenacher: de vijanden van de held. De titel liegt er niet om. Dit deel begint met ‘onbeschofte’ houtblazers die maar door blijven lullen.

Maar er zat meer achter zijn Heldenleben. Want wat is een held eigenlijk? De dieperliggende thematiek gaat over het innerlijke conflict van het individu, geheel naar filosoof Nietschze. Wie ben je van binnen en wat laat je aan de buitenwereld zien?

Dat innerlijke conflict kon je volgens Strauss niet alleen aan. Je hebt iets nodig. Een steun en toeverlaat. Een bron waar je kracht uit put. Een plek waar je je veilig voelt en zelfvertrouwen vandaan haalt. Volgens hem was dat de liefde. De huiselijke, kleinburgerlijke liefde. Strauss vond dit in zijn vrouw Pauline. Zij was dit allemaal voor hem.

Richard Strauss and his heroines is het eerste gefilmde onderzoek naar de onvergetelijke heldinnen die Strauss neerzette. Het is zowel het verhaal van een turbulent en roerend liefdesverhaal tussen twee mensen die bereid waren voor elkaar door het vuur te gaan. Popcorn time!

cinema_neon_sign_059-c14-c

Comments are closed.